KULINARNE TO I OWO

 

---  Po oskrobaniu i wypatroszeniu ryby od 60 do 80% masy jej ciała, w zależności od gatunku, nadaje się do bezpośredniego spożycia.
---  Mięso ryby zawiera 15 – 22% białka, 0,2 – 34% tłuszczu i sporo minerałów, m.in. związki fosforu (P), potasu (K), magnezu (Mg), wapnia (Ca), a także inne substancje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego (np. aminokwasy). W wątrobie i ikrze niektórych gatunków występują też witaminy A i D.
---  Zawartość tłuszczu u różnych gatunków ryb jest różna. Np. mięso dorsza i miętusa zawiera zaledwie 0,4 – 0,5% tłuszczu, makreli 17 – 20%, minoga kaspijskiego  aż 30,5%.
---  Najsmaczniejsze i najbardziej kaloryczne jest mięso ryb tuż przed tarłem. Po tarle niemal powszechnie staje się gumowate i zawiera o wiele mniej tłuszczu.
---  Narządy wewnętrzne niektórych gatunków, a także krew, są trujące. Żeby uniknąć przykrych niespodzianek, nie należy skrobać i patroszyć ryb, jeżeli na dłoniach mamy jakieś skaleczenia.

obrazek



Data publikacji: 11-01-2015    Kategoria: KUCHNIA


Liczba komentarzy: 0        
fishbook.pl - Portal społecznościowy dla wędkarzy
Ta strona korzysta z plików cookie (ciasteczek) aby było Ci wygodniej z niej korzystać.     czytaj więcej»      ukryj